Kraków węzłem komunikacyjnym Małopolski

Kraków węzłem komunikacyjnym Małopolski

Wokół największych miast danego kraju zwykle działa imponująca ilość połączeń – głównie samochodowych i kolejowych, których zadaniem jest ułatwienie komunikacji z innymi miastami oddalonymi nie tylko o dziesiątki i setki, ale i tysiące kilometrów. W Krakowie i okolicach również nie brakuje tego rodzaju połączeń. Dziś dowiemy się co czyni Kraków węzłem komunikacyjnym Małopolski, a także jak działa infrastruktura komunikacyjna na terenie samego miasta.

 

 

Szlaki drogowe znane już z historii

Kraków od bardzo dawna jest istotnym pod kątem komunikacji punktem na mapie Polski. Już podczas II wojny światowej przewidywano utworzenie odcinków autostrad przechodzących właśnie przez Kraków, będącym wówczas jednym z obszarów o najgęstszym zaludnieniu. Dziś przez miasto przebiega najdłuższa autostrada w Polsce tj. A4 z zachodu na wschód o długości ponad 670 kilometrów, łącząca granicę z Niemcami z przejściem granicznym na Ukrainie.

 

W Krakowie i jego okolicach obecne są trasy europejskie, czyli międzynarodowe drogi samochodowe. Przez Kraków przebiegają trzy z nich: trasa E40 – bezpośrednia droga europejska łącząca wschód i zachód, rozpoczynająca swój w bieg w Calais we Francji i kończąca się w rosyjskim Leninogórsku, trasa E77 – pośrednia droga europejska, tym razem łącząca północ i południe mająca początek w mieście Psków w Rosji i biegnąca przez miasta Europy Środkowej aż do Budapesztu oraz trasa E462 – droga łącząca Brno i Kraków, skonstruowana na obszarze południowej Polski i wschodnich Czech.

 

 

Połączenia blisko centrum i poza miastem

 

Kraków niczym pierścienie otaczają cztery obwodnice, po części historyczne i po części współczesne. Mają one za zadanie ułatwić komunikację zarówno w centrum, jak i na obszarach już poza miastem, z dala od znanych ze sporego natężenia ruchu drogowego okolic Starego Miasta. Pierwsza i druga z nich są ukończone w stu procentach, kolejne dwie posiadają niektóre odcinki nadal w budowie.

 

Obwodnica numer jeden znajduje w miejscu dawnych murów obronnych i otacza Stare Miasto wzdłuż plant. Nie jest ona otwarta dla wszystkich zmotoryzowanych wjeżdżających do Krakowa. Mogą z niej korzystać mieszkańcy i przedstawiciele służb miejskich i handlu na specjalnych warunkach. Druga obwodnica obejmuje sporą część dzielnicy I Stare Miasto oraz stare Podgórze i część Grzegórzek, i to na niej opiera się większość ruchu w centrum miasta. Obwodnica numer 3 jest ukończona w połowie, jej głównym założeniem jest usprawnienie komunikacji między wszystkimi dzielnicami w mieście. Natomiast czwarta obwodnica w większości pokrywa się z autostradą A4, dlatego inaczej nazywana jest obwodnicą autostradową Krakowa. Prace nad tą drogą okrążającą miasto również zakończone są w połowie.

 

Wokół Krakowa znajdują się również dwie tzw. obwodnice kolejowe. Mają one ułatwić komunikację nie pasażerską i służyć omijaniu centrum miasta głównie przez pociągi towarowe i transporty wojskowe.

 

 

Kolej łączy Kraków z całą Polską

 

Transport lądowy łączący Kraków z resztą kraju w dużej mierze oprócz tego samochodowego, opiera się na połączeniach obsługiwanych przez kolej. Jego główną stacją jest oczywiście Kraków Główny. Obok niej działa również 11 innych, gdzie zatrzymują się pociągi, których trasa przebiega właśnie przez Kraków. Historyczny dworzec w tym mieście pochodzi z 1847 roku. Prace budowlane trwające blisko cztery lata zmieniły jednak dawny w budynek w jeden z najnowocześniejszych obiektów tego rodzaju w Polsce. Krakowski Dworzec Główny położony jest w centrum miasta i dzięki rozwiniętej infrastrukturze komunikacyjnej stanowi idealny węzeł przesiadkowy dla wszystkich podróżujących.

 

Przez Kraków przechodzi kilkadziesiąt linii i łącznic kolejowych, również o krajowym znaczeniu. PKP Intercity proponuje ponadto z Krakowa ciekawe połączenia międzynarodowe. W mieście funkcjonuje też Szybka Kolej Aglomeracyjna obsługiwana przez Przewozy Regionalne i Koleje Małopolskie, która ma łączyć Kraków zarówno z przedmieściami, jak i z głównymi miastami na terenie Małopolski, tworząc zaczątek sieci wojewódzkiej.

 

Lotnisko z rekordową liczbą pasażerów

 

Loty pasażerskie z krakowskiego lotniska o dawnej nazwie Kraków-Rakowice-Czyżyny, odbywały się już od 1923 roku. Po jego likwidacji międzynarodowe połączenia lotnicze otwarto ponownie w latach siedemdziesiątych, aby stać się dziś drugim największym – zaraz po stolicy – portem lotniczym w Polsce. W roku 2016 lotnisko w Krakowie obsłużyło rekordową, bo aż 5-milionową liczbę pasażerów.

 

Port lotniczy Kraków-Balice leży w odległości zaledwie 11 kilometrów od centrum miasta. Będąc lotniskiem znajdującym się przy ważnych szlakach komunikacyjnych centralnej Europy, ma bardzo dobre perspektywy rozwoju. Obecnie przechodzi również modernizację i budowę nowego terminala, co ma uczynić je jeszcze bardziej nowoczesnym i dostosowanym do światowych standardów.

 

 

Nie ulega najmniejszej wątpliwości, że Kraków jako stolica Małopolski jest jednym z tych miast, które są najlepiej połączone z resztą kraju i mają najbardziej rozwiniętą infrastrukturę komunikacyjną. Wiele możliwości obsługiwanego transportu umożliwia dostanie się do każdego miejsca w Polsce. Pojawiające się systematycznie nowe połączenia lotnicze i kolejowe pozwalają także bez żadnych przeszkód organizować podróże zagraniczne. Mieszkańcy Krakowa mają zatem doskonałe warunki do tego, aby móc podróżować szybko, wygodnie i bezpiecznie.