Działalność gospodarcza w domu: za i przeciw

Działalność gospodarcza w domu za i przeciw

Wiele osób planujących założyć własną działalność gospodarczą stawia sobie to pytanie – jaką lokalizację wybrać na siedzibę mojej firmy? Czy mam kupić lub wynająć lokal komercyjny? A może wystarczy, gdy na siedzibę wybiorę własne mieszkanie? Na to drugie rozwiązanie decyduje się bardzo wielu przedsiębiorców, zwłaszcza tych stawiających swoje pierwsze kroki w biznesie oraz działających w branżach, które mogą sobie na to pozwolić. Jakie są za i przeciw działalności gospodarczej we własnym domu?

 

 

Co przemawia za założeniem firmy we własnym domu?

 

Oszczędność czasu i pieniędzy: Wszystkich wybierających na siedzibę firmy własne mieszkanie skłania do tego przede wszystkim chęć zaoszczędzenia. Nic w tym dziwnego, bo działalność gospodarcza w domu wiąże się bardzo często z mniejszymi nakładami zarówno pieniędzy, jak i czasu. Największym atutem jest brak konieczności dojeżdżania każdego dnia do biura, które w zależności od odległości z pewnością wyniosłoby minimum kilkadziesiąt złotych miesięcznie. Jeśli praca nie wymaga ponadto dojazdów do klienta, przedsiębiorca z siedzibą firmy w domu oszczędza i pieniądze i czas, który może przeznaczyć na bardziej efektywną pracę lub na domowe obowiązki czy przyjemności z rodziną.

 

Wygoda pracy u siebie: Dla wielu osób, które mieszkają na przykład dość daleko od miejsca pracy,  wstawanie wraz ze wschodem słońca i dojazd do to prawdziwa udręka. To dla nich przede wszystkim praca w domu okaże się komfortem nie do opisania. Możliwość pracy w gabinecie po sąsiedzku z kuchnią i sypialnią to rzeczywiście bardzo wygodne rozwiązanie, ale tylko w przypadku, gdy nasza praca rzeczywiście może być wykonana w pełni w takich warunkach. O tym jednak mowa przy omawianiu wad.

 

Poniesione wydatki jako koszty uzyskania przychodu: Dodatkowy plus zarejestrowania firmy we własnym mieszkaniu to często możliwość uznania poniesionych wydatków jako koszty uzyskania przychodu. Istnieją tu jednak pewne limity i te oszczędności będą dotyczyć tylko tych osób, których usługi nie muszą być w żadnym stopniu wykonywane u klienta. Będą to zatem zawody, których wykonywanie ogranicza się często do korzystania z komputera, tj. grafik, copywriter czy dziennikarz.

 

 

Działalność gospodarcza w domu: minusy

 

Co z tymi kosztami? Oszczędność oszczędnościami, ale czy na pewno w każdym przypadku będzie można cieszyć się mniejszymi kosztami dzięki zarejestrowaniu firmy we własnym domu? Przed decyzją o oficjalnym przeniesieniu pracy do domu warto pamiętać, że prawdopodobnie będzie się to wiązać z wyższym podatkiem od nieruchomości, którym to objęte są właśnie nieruchomości przeznaczone na prowadzenie działań biznesowych. Często powoduje to o wiele wyższe koszta, niż te, które przedsiębiorca przewidział w planowanym budżecie. Poza tym wrzucanie w koszty na przykład części czynszu czy rachunków za energię może się okazać bardziej skomplikowane, niż wydawało się jeszcze przed rozpoczęciem działalności. Jakiejkolwiek niejasności wokół kosztów pozwala uniknąć tylko posiadanie firmy w całkowicie odrębnym lokalu.

 

Praca w mieszkaniu i mieszkanie w biurze: Być może dla każdego decydującego się na zarejestrowanie siedziby działalności gospodarczej w domu i dokładny podział obowiązków między dom a firmę wydaje się błahostką. Mając jednak gabinet i miejsce pracy pod tym samym dachem, mogą być z tym pewne problemy, a zobowiązania domowe mogą sukcesywnie odciągać od zadań związanych z działalnością – i odwrotnie. Tylko duża dyscyplina i bardzo dobra organizacja czasu pozwoli na komfort psychiczny i oddzielenie miejsca, w którym istnieje tylko praca i miejsca, w którym jest przestrzeń tylko na relaks i odpoczynek.

 

Brak biurowej przestrzeni i kontaktów: Kiedy z czasem wraz ze wzrostem działalności okaże się, że wymaga ona spotkań z klientami i wygodnie byłoby mieć jednak przestrzeń biurową, taka firma w mieszkaniu może się okazać sporą przeszkodą. Ważna rozmowa biznesowa nawet z najbardziej wyrozumiałym kontrahentem w czasie, gdy w innym pomieszczeniu słychać hałas z kuchni czy dzieci z salonu, nie będzie wyglądać profesjonalnie. Praca w mieszkaniu, które nie wyróżnia się sporym metrażem, często hamuje też możliwość zatrudnienia współpracowników, którzy mogliby wykonywać swoje obowiązki w siedzibie firmy przez umowne osiem godzin dziennie. Warto pomyśleć również o takich kwestiach jeszcze na początku działalności gospodarczej i przed wyborem przyszłej siedziby.

 

 

Dla kogo firma we własnym domu?

 

Działalność gospodarcza (najczęściej jednoosobowa) we własnym mieszkaniu to coraz bardziej popularna forma prowadzenia biznesu. Decyduje się na nią wielu przedsiębiorców głównie dlatego, że często nie obciąża ich ona dodatkowymi kosztami, a także pozwala przerzucić część wydatków generowanych w mieszkaniu na koszty prowadzonej firmy. Kto najczęściej urządza firmowe biuro “u siebie”?

 

Zwykle są to przedstawiciele takich zawodów jak copywriter, grafik, social media manager czy web designer, który do pracy zwykle potrzebuje podstawowego sprzętu biurowego, tj. biurka, komputera z odpowiednim oprogramowaniem, drukarki, a także dostępu do Internetu. Specjaliści w takich zawodach do wykonywania obowiązków nie potrzebują częstych spotkań z klientami, a te które przeprowadzają, mogą z powodzeniem zorganizować w domowych warunkach. Lepiej pod tym względem nie mają przedstawiciele takich zawodów jak na przykład krawiec czy szewc, którzy również są wśród profesji często wykonujących pracę w domu. W ich przypadku spotkania z klientami są niezbędne do wykonywania pracy. To samo dotyczy lekarzy, którzy też często decydują się na prywatne gabinety wydzielając część metrażu z własnego mieszania. Działalność gospodarcza w domu musi być w ich przypadku jest zdecydowanie bardziej złożona niż ta, w której do pracy wystarczy biurko i komputer.

 

 

Nie ulega wątpliwości, że prowadzenie firmy we własnym domu może być bardzo wygodne i przyczyniać się do obniżenia niektórych kosztów jej utrzymania. Mimo to w zależności od profesji i rodzaju zakładanej działalności, warto przeanalizować wszystkie kwestie organizacyjne i prawne. Jest to niezwykle ważne, gdy decydujemy się na własny dom jako siedzibę działalności gospodarczej, zamiast wynajmowanego lub zakupionego lokalu. Czasami zakładane na samym początku niskie koszty, mogą przez nieuwagę zwiększyć się nawet kilkakrotnie.