Kilka słów o marketingu nieruchomości

Bez względu na rodzaj branży czy cenę za dany produkt, aby móc w ogóle myśleć o jego sprzedaży, należy go odpowiednio zareklamować. To samo wbrew pozorom dotyczy również nieruchomości, a cały proces kończący się transakcją powinien być odpowiednio zaplanowany z uwzględnieniem działań marketingowych.


Plan działania pierwszym krokiem do sukcesu

Marketing nieruchomości to nic innego jak cały wachlarz działań mający na celu zwiększenie zarówno pozycji danej oferty wśród innych ogłoszeń, jak i jej skuteczna sprzedaż odpowiedniemu klientowi. Wszystkie działania w takiej strategii powinny być odpowiednio zaplanowane i świadomie wprowadzane w życie. Każde nieprzemyślane i błędne działanie może brakiem zainteresowania ze strony potencjalnych klientów oraz co za tym idzie – opóźnieniem sprzedaży.

Gdy planujemy sprzedaż nieruchomości, zawsze powinniśmy zacząć od przeanalizowania m.in. jej wad oraz zalet,  by móc odpowiednio scharakteryzować ją zainteresowanym. Taka kalkulacja nazywa się analizą SWOT, która jest uniwersalnym narzędziem stosowanym przez przedsiębiorstwa. Pozwala na wykorzystanie zebranych informacji do opracowania odpowiedniej strategii działania, opartej na mocnych i słabych stronach oraz szansach i zagrożeniach – w tym przypadku naszej nieruchomości. Tak start przed rozpoczęciem działań sprzedażowych może bardzo pomóc podczas promocji naszego domu lub mieszkania. Mocne strony oraz szanse pomogą opisać nieruchomość od jak najlepszej strony w ogłoszeniu, natomiast analiza wad i zagrożeń będzie potrzebna podczas ewentualnych prezentacji zainteresowanym klientom. Jeżeli takie są – nie ukrywajmy ich przed potencjalnym kupującym, wszak chyba nie ma nieruchomości bez żadnego, choćby minimalnego defektu.

Jeśli planujemy skorzystać z pomocy biura nieruchomości, doświadczony pośrednik na pewno wyręczy nas w przygotowaniu planu marketingowego. Jeśli nie, konsekwentnie opiszmy w punktach, co krok po kroku chcemy zrealizować. Będą się tu zawierać chociażby takie zadania jak zrobienie zdjęć nieruchomości, przygotowanie chwytliwego opisu, zamieszczenie oferty w sieci czy lokalna promocja z pomocą znajomych i rodziny. Żadne ważne działanie nie powinno być realizowane bez odpowiedniej strategii, dlaczego więc nie wykorzystać takiej i w tym przypadku?

 

Pierwsze wrażenie już na ekranie komputera

Niejednokrotnie  zdarzyło nam się przeglądanie w Internecie ogłoszeń różnych produktów przeznaczonych na sprzedaż. Nie musiałaby to być nawet nieruchomość, aby móc zauważyć, jak istotną sprawę odgrywa “zdjęcie profilowe” danej oferty. Jeśli fotografia jest estetyczna, odpowiednio jasna i wykonana z pomysłem, procent kliknięć na dane ogłoszenie może być o kilkadziesiąt procent wyższe. Potraktujmy i w naszym przypadku zdjęcia jako wizytówkę mieszkania czy domu na sprzedaż. Już pierwsze wrażenie na ekranie komputera może przyczynić się do zainteresowania i telefonu potencjalnego klienta.

Jeśli sami nie mamy odpowiedniego aparatu bądź nie czujemy się na siłach, by wykonać sesję, postarajmy się zlecić ją komuś znającemu się przynajmniej na podstawach fotografii. Wykonanie zdjęć oferty to wbrew pozorom nie taka prosta sprawa. Nie bez przyczyny przecież agencje nieruchomości współpracują z profesjonalnymi fotografami, wykonującymi sesje poszczególnym nieruchomościom. Obraz ma znaczenie, o czym sami przecież mamy okazję się przekonać korzystając na co dzień z komputera.

Promocja nieruchomości w postaci krótkiego filmu wideo staje się powoli coraz bardziej popularna
Promocja nieruchomości w postaci krótkiego filmu wideo staje się powoli coraz bardziej popularna

Od obrazu niedaleka już droga do filmów z ofertami. W treści ogłoszeń w Sieci można już znaleźć linki kierujące bezpośrednio do linków na Youtube, gdzie dom czy mieszkanie prezentowane jest w kilkuminutowym wideo. Nie jest to jeszcze standard, ale pewnie przy dzisiejszym tempie rozwoju nowych technologii wystarczy kilka lat, by to produkcja filmów o nieruchomościach stała się jednym z głównych zadań działów marketingu w agencjach nieruchomości.

 

Opis nieruchomości i emocje czytającego

Wydawać by się mogło, że nieruchomości to przecież produkt na sprzedaż, który tak jak w każdej reklamie należy odpowiednio zaprezentować. Dom czy mieszkanie różni się jednak od zwykłego produktu na półce w supermarkecie, o czym powinniśmy bezwzględnie pamiętać, zwłaszcza przygotowując jego opis do opublikowania w Internecie.

Możemy zaprzeczać, jednak zajmujący się reklamą i marketingiem specjaliści w swoich badaniach udowodnili, że proces zakupu ściśle wiąże się z naszymi emocjami. Czasami podejmujemy decyzje kierując się właśnie nimi, nie zważając na to, co podpowiada nam rozum i ewentualne wady wybranego przez nas produktu. Czy da się sprzedać bądź kupić mieszkanie bez emocji? Przypadek nieruchomości jest o tyle szczególny, że jego wartość oprócz samej sumy pieniędzy, jest wyjątkowo duża. To z nią kojarzymy nasze wspomnienia, spędzone z bliskimi chwile i to tu odpoczywamy po ciężkim dniu pracy. Poszukując nieruchomości i oglądając dany dom czy mieszkanie, również nie unikniemy tego, że włączą się emocje. Nowy dom z ogrodem na pewno przywoła na myśl wspólne chwile na świeżym powietrzu czy ciepłe wieczory z zachodem słońca na tarasie, które po zrealizowaniu zakupu będziemy mogli wprowadzić w życie. Mieszkanie z dużym salonem i przestronną kuchnią zasugeruje jak urządzić te przestrzenie, by to nam żyło się w nich później jak najwygodniej.

Mieszkanie posiada balkon? Nie zapomnijmy wspomnieć w ogłoszeniu o zaletach z nim związanych
Mieszkanie posiada balkon? Nie zapomnijmy wspomnieć w ogłoszeniu o zaletach z nim związanych

Dobry opis nieruchomości przy wyliczaniu typowych cech i elementów wyposażenia, uwzględni zatem również ich zastosowanie dla przyszłego właściciela. Mieszkanie posiada balkon? Napiszmy o tym, podkreślając dodatkową, gwarantowaną przez niego przestrzeń. Niedawno przeprowadziliśmy remont łazienki? Zaznaczmy, że dzięki temu kupujący zaoszczędzi na odświeżeniu nieruchomości i będzie mógł przez długi czas cieszyć się nowym wyposażeniem. Opisując dane elementy nie zapomnijmy, nie zapomnijmy o podziale tekstu na możliwie kilka akapitów, opisujących oddzielnie na przykład same mieszkanie i jego wyposażenie, lokalizację, i następnie opłaty.


Cena i promocja

Przed wystawieniem nieruchomości na sprzedaż, trzeba dobrze przeanalizować proponowaną za nią cenę. Żeby nie pomylić się w kalkulacjach i nie próbować sprzedać domu za kwotę, którą nikt za niego nie zapłaci bądź wręcz przeciwnie – aby nie stracić na nieruchomości, powinno się przeanalizować ceny domów i mieszkań z naszej okolicy. Przejrzyjmy serwisy ogłoszeń i porównajmy metraż, wyposażenie i ogólny stan nieruchomości. Wycena nie należy do najłatwiejszych etapów sprzedaży, dlatego nie mając stuprocentowej pewności co do proponowanej kwoty, lepiej będzie poradzić się specjalisty jakim jest agent nieruchomości.

Jeśli jesteśmy już gotowi na rozpoczęcie procesu prowadzącego do sprzedaży, nie pozostaje nam nic innego jak wstawienie ogłoszenia do Internetu. Obecnie istnieją już opcje dodatkowej promocji, by to właśnie nasza nieruchomość wyświetlała się w wynikach wyszukiwania wyżej niż pozostałe. W dobie social mediów możemy spróbować udostępnić je też na swoim profilu z nadzieją, że być może znajomy znajomego akurat poszukuje nowego lokum.

Mimo zawrotnego postępu techniki, wyspecjalizowanych serwisów ogłoszeniowych w Internecie poświęconych tylko nieruchomościom, nie zapominajmy również o jej promocji całkowicie offline. Powiedzmy znajomym i rodzinie, że chcemy sprzedać mieszkanie lub dom. Bez dodatkowych działań z naszej strony, samo wstawienie ogłoszenia do Internetu może czasami nie wystarczyć.