Co to jest home staging i dlaczego może się Ci przydać?

home staging

Trend na home staging na stałe zagościł na polskim rynku nieruchomości. Ten tani i szybki sposób na podniesienie wartości nieruchomości może przydać się także Tobie. Na czym polega home staging i kiedy warto go zrobić? Sprawdź.

Czym jest home staging?

Home staging to przygotowanie wnętrz do sprzedaży lub wynajmu. Dzięki tej niskobudżetowej metodzie można odmienić wygląd nieruchomości i przyciągnąć uwagę potencjalnych kupujących. Skąd jednak wziął się ten termin? Anglojęzyczne słowo staging oznacza inscenizowanie. To trafne określenie na reżyserowanie nowego wystroju mieszkania. Warto pamiętać, że home staging nie jest jednak oszukiwaniem – to wprowadzanie prawdziwych zmian w nieruchomości, które dopasowują ją do powszechnych trendów.

Skąd wziął się home staging?

Home staging pojawił się za oceanem już w latach 70 ubiegłego stulecia. Jego prekursorka, Barb Schwarz, utrzymywała, że dzięki niemu można skrócić czas sprzedaży nieruchomości o 40% i podnieść jej wartość o nawet 10%. Dziś temat home stagingu jest niezwykle popularny. Powstają dziesiątki produkcji telewizyjnych o metamorfozach wnętrz i kolejne poradniki książkowe, które pokazują, jak zmieniać swoje nieruchomości. Także w Polsce coraz więcej osób decyduje się na zatrudnienie home stagera.

mieszkanie

Proste zasady home stagingu

Obco brzmiący home staging nie jest jednak dziedziną czarnej magii. Opiera się na kilku prostych zasadach, które gwarantują mieszkaniowy sukces. Oto one.

Po pierwsze – czystość

Na początku każdej konsultacji homestagingowej dowiesz się, że bez idealnego porządku nie można zajść daleko w sprzedaży. Zanim zaczniesz zmieniać wnętrza i aranżować nowy wystrój, poświęć chwilę na zwykłe sprzątanie. Czystością powinny lśnić okna, glazura w łazience i często brudzące się powierzchnie w kuchni. Nie przegap żadnej cząsteczki kurzu za szafą i wypoleruj dokładnie podłogi. Te drobnostki otwierają drogę do wielkich zmian.

sprzątanie pokoju

Po drugie – harmonia

Pozbądź się krzykliwych dodatków i zajmujących przestrzeń masywnych mebli. W mieszkaniu na sprzedaż musi panować ład i funkcjonalność. Dzięki nim potencjalny klient nie czuje się przytłoczony i może dostrzec potencjał wnętrza.

Po trzecie – jasne kolory i światło

To dzięki bieli, beżom i szarościom Twoje mieszkanie będzie wydawało się duże i jasne. Postaw więc na jasne kolory ścian i niekłócące się z nimi dodatki. Wykorzystaj modne lustra, dzięki którym nieruchomość będzie wydawała się jeszcze bardziej przestrzenna. Nie strzelaj sobie w stopę – zadbaj o to, by masywne zasłony nie zablokowały dostępu światła do wnętrza.

Po czwarte – neutralny gust i odpersonalizowanie

Dodatki z charakterem? Nie sprawdzą się w mieszkaniu na sprzedaż. Postaraj się urządzić nieruchomość tak, by wyglądała jak wnętrze w sklepie meblowym. Uwaga: nie oznacza to, że musi być zimna i nijaka. Powinna jednak odpowiadać neutralnemu gustowi, czyli być jak najbardziej uniwersalna. Dzięki temu z pewnością spodoba się wielu odwiedzającym.

Ważnym punktem home stagingu jest także usunięcie z wnętrz przedmiotów osobistych właścicieli. Schowaj pamiątki z wakacji, zdjęcia czy przedmioty świadczące o Twoich przekonaniach.

pokój dziecięcy home staging

Po piąte i ostatnie – drobne upiększanie

Wisienką na torcie home stagingu jest ożywienie wnętrza dodatkami. Home stager podpowie Ci, gdzie ułożyć dekoracyjne poduszki i jak niedbale przewiesić koc przez oparcie fotela. Dobierze do mieszkania kojarzący się z czystością zapach, który będzie witał potencjalnych kupujących. Wreszcie, wskaże Ci drobnostki takie, jak ustawienie świeżych kwiatów w salonie. Dzięki tym „mniej ważnym” zabiegom mieszkanie z pewnością zostanie zapamiętane.

Ile będę musiał zainwestować w home staging?

Istotą home stagingu nie jest generalny remont, a odświeżenie mieszkania i dopasowanie go do obecnych trendów. Nie powinien więc opierać się na kosztownych remontach, takich jak renowacja dachu czy wymiana płytek w łazience. Home stager może wskazać Ci za to, że niemodne kafelki warto pomalować, lub że podłoga wymaga konserwacji. Kwota zainwestowana w zmiany nie powinna być więc duża.

Ile może kosztować taka usługa?

Choć sam proces home stagingu generuje niskie koszty, to za fachowe doradztwo w jego sprawie możesz wiele zapłacić.  W zależności od tego, czy potrzebujesz jedynie konsultacji, dokładnego planu zmian wraz ze szkicem, czy nawet wprowadzenia zmian do mieszkania przez eksperta, zapłacisz za usługę od kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych. Pamiętaj jednak, że home staging powinien się zwrócić – dzięki niemu wartość nieruchomości wzrasta.

W jaki sposób oszczędzić na pracy home stagera? Sprzedając mieszkanie skorzystaj z pomocy agencji nieruchomości, która współpracuje z takim ekspertem. Wiele agencji na co dzień korzysta z home stagingu i oferuje takie konsultacje jako element rutynowej współpracy.

pokój po home stagingu

Home staging. Kiedy warto z niego skorzystać?

Kiedy warto skorzystać z usługi home stagingu? Odpowiedź brzmi: zawsze. Taka konsultacja nie tylko podnosi wartość nieruchomości, ale także przyspiesza sprzedaż, ponieważ jej efekty przyciągają wielu zainteresowanych kupców. Jeśli chcesz wystawić nieruchomość na sprzedaż, planujesz zrobić jej sesję zdjęciową lub wirtualny spacer, to home staging jest dla Ciebie.

Home staging często jest także ostatnią deską ratunku dla nieruchomości, które miesiącami wiszą na portalach ogłoszeniowych. Dzieje się tak, kiedy mieszkanie nie wywiera pozytywnego wrażenia na odwiedzających lub nie zapada w pamięć. Wtedy warto skorzystać z pomocy home stagera i przyciągnąć uwagę do ogłoszenia.

Z usług home stagera chętnie korzystają też osoby, którym zależy na szybkiej sprzedaży lub wynajmie. Zdjęcia nieruchomości poddanych home stagingowi generują na stronach z nieruchomościami duży ruch, a wielu chętnych chce umówić się na oprowadzania.

Po home staging sięgnij także, jeśli wiesz, że Twoja nieruchomość ma duży potencjał i może osiągnąć na rynku wyższą cenę.